مقالات

اصول طراحی روف گاردن

گرایش به سمت شهر بزرگ است. اگرچه قیمت املاک در شهرها در حال افزایش است، املاک روستایی اغلب با قیمت های مقرون به صرفه فروخته می شود. ساکنان شهر نیز از مزایای طبیعت قدردانی می کنند، فقط آنها باید عمدتاً به دلیل کار در شهر زندگی کنند. بنابراین باغبانی شهری به یکی از مهمترین واژه های مد در سال های اخیر تبدیل شده است.

طراحی و اجرای روف گاردن در مناطق شهری اهمیت بیشتری پیدا می کند

این شامل این ادعا می شود که طبیعت به شهر بزرگ آورده شده است. معمارانی که گیاهان را با گیاهان در اطراف طراحی می کنند، دیگر خارجی نیستند. اما یک شهروند معمولی نیز می داند که چه کاری انجام دهد. تراس های پشت بام در شهرهای بزرگ و مناطق شهری تقاضای زیادی دارند.

اصول طراحی روف گاردن

همچنین با نیاز به طراحی روف گاردن خود به گونه ای است که واقعاً به یک واحه طبیعی تبدیل شود. تا حدی، مردم آن را با این امید مرتبط می دانند که حداقل ممکن است آن تعطیلات را با کاشت های مدیترانه ای احساس کنند. با این حال، هرگز نباید فقط گیاهانی را بخرید که دوست دارید. مهمتر از همه، شما باید به ویژگی های منحصر به فرد تراس پشت بام خود فکر کنید.

  • محل
  • اندازه
  • جهت (آفتابی، سایه دار)
  • ارتفاع
  • باد
  • ظرفیت کامل
  • مقررات مالک، مقررات جامعه، الزامات شهر و غیره.

مهم نیست که چقدر گیاهانی را می خواهید که طعم مدیترانه ای را به روف گاردن شما بیاورند – اگر تراس پشت بام به شدت باد یا سایه باشد، زیرا به سختی در معرض آفتاب قرار می گیرد، بسیاری از چنین گیاهانی در اینجا دوام زیادی نخواهند داشت.

طراحی روف گاردن

پیشنهاد می شود: اجرای روف گاردن در تهران

طراحی به نیازهای فردی بستگی دارد

بنابراین، ابتدا باید از خود بپرسید که اصولاً چه نوع کاشت امکان پذیر است. تحت هیچ شرایطی نباید به باغبان یا مرکز باغ بروید تا تحت تاثیر شکوه گل ها قرار بگیرید. در عوض، شما باید به طور منطقی گیاهان مناسب را انتخاب کنید.

  • گیاهان مختلف که در فصول مختلف سال شکوفا می شوند
  • نیاز به فضا برای گیاهان
  • تقاضا برای گیاهان
  • بار

سال فقط شامل ماه های تابستان نیست

بنابراین باید گیاهانی را برای طراحی تراس پشت بام انتخاب کنید تا بتوانید در تمام طول سال از آنها لذت ببرید. علاوه بر این، باید صادقانه پاسخ دهید که چقدر زمان می توانید برای طراحی روف گاردن  صرف کنید.

تعمیر و نگهداری تراس پشت بام طراحی شده

گل های معمولی هستند که باید گل هایشان را بچینید. برخی از گیاهان نیز برگ های زیادی می ریزند، بنابراین تمیز کردن منظم تراس پشت بام ضروری است. همچنین گیاهان را با توجه به زمانی که دائما در دسترس شماست انتخاب کنید.

طراحی روف گاردن_گروه مهندسی آژمان

الزامات فنی مانند استاتیک تراس پشت بام

اما از جنبه گیاهی چیز زیادی برای در نظر گرفتن وجود ندارد. به عنوان مثال، همیشه نباید طبقات عظیم وجود داشته باشد. شن آب را ذخیره می کند و مانند یک سیستم زهکشی رفتار می کند، اما با یک بار بزرگ نیز مشخص می شود.

بنابراین باید مشخص شود که کدام کفپوش ها امکان پذیر است و شرایط استاتیکی تراس پشت بام چگونه است. همین نگرانی در مورد سیستم های حوضچه ای که می توانید نصب کنید نیز صدق می کند. همه اینها به معنای وزن اضافی است یا می تواند بر زهکشی یا آب بندی سقف تأثیر منفی بگذارد.

به دنبال کمک حرفه ای باشید و الزامات را روشن کنید

با این حال، می توانید برنامه ریزی را به طراحان با تجربه که در طراحیروف گاردن  نیز تجربه دارند، بسپارید. قبل از سفارش شرکت، حتماً باید پیشینه قانونی را روشن کنید: آیا نیاز به مجوز ساختمان دارید، آیا همسایگان باید موافقت کنند یا قوانین جامعه خانگی چیزی را تجویز می کند؟

نکات و ترفندها طراحی روف گاردن

همچنین می توانید برنامه های زیادی را در اینترنت پیدا کنید که با آنها می توانید طراحی روف گاردن را برنامه ریزی کنید. همچنین پیکربندی‌ کننده‌های مختلف کارخانه و شرح الزامات دقیق برای گیاهان جداگانه وجود دارد.

در صورت لزوم، با یک مهندس عمران یا معمار مشورت کنید تا از حداکثر مقادیر بارهای ساکن تجاوز نکنید. برای این منظور، عملکرد بی عیب و نقص زهکشی سقف مسطح قانونی (زهکشی معمولی و اضطراری) باید تضمین شود. علاوه بر این، عایق رطوبتی سقف نباید آسیب ببیند.

طراحی روف گاردن لاکچری با برنامه ریزی خوب و حرفه ای برنامه ریزی شده، نه تنها بهشتی منحصر به فرد برای آرامش را به شما ارائه می دهد. میکروکلیمای اطراف خانه شما را بهبود می بخشد و همچنین می تواند سقف را عایق و آب بندی کند.

نکاتی راجع به طراحی روف گاردن

صحبت هایی مبنی بر ادامه موج گرمای در زمین وجود دارد. و در حالی که این خبر خوشایند بسیاری از مردم در سراسر کشور خواهد بود، کسانی که باغ ندارند ممکن است احساس کنند که فرصت‌هایی را برای استفاده حداکثری از آب و هوای عالی از دست می‌دهند.

به غیر از رفتن به یک پارک محلی، یک ساحل نزدیک یا خانه یک دوست، اگر می خواهید از آفتاب لذت ببرید اما باغی در خانه ندارید، چه جایگزین هایی وجود دارد؟

راه حل می تواند طراحی روف گاردن یا باغ پشت بام برای خانه شما باشد. یک سقف مسطح فرصت عالی برای ساخت یک روف گاردن بدون شکستن کرانه را فراهم می کند. خواه سقف مسطح در خانه، گاراژ، داخلی یا اتاق زیر شیروانی در طبقه بالا باشد. این نکات به شما در برنامه ریزی نحوه ایجاد یک روف گاردن یا تراس کمک می کند.

آیا سقف شما مناسب است؟

قبل از اینکه شروع به بررسی گزینه های طراحی و اجرای تصویری از محوطه تمام شده خود در سر خود کنید، باید تعیین کنید که آیا دیوارها و سقف شما می توانند وزن فرد را تحمل کنند یا خیر. پس از همه، تراس پشت بام فقط وزن اضافی اضافه می کند و این به طور قابل توجهی پس از اضافه شدن مبلمان و لوازم جانبی و راه رفتن افراد روی آن اضافه می شود.

بهتر است یک نقشه بردار برای مشاوره در مورد کارهایی که می توان و نمی توان انجام داد و قوانین ساختمانی و غیره به آن نگاهی بیاندازد.

آیا شما مجوز برنامه ریزی نیاز دارید؟

تقریباً مطمئن است که این کار را خواهید کرد. این به این دلیل است که اجرای روف گاردن در پشت بام شامل ساخت و ساز در خانه شما می شود. همچنین، اگر بام شما مشرف به املاک همسایه است، تقریباً مطمئناً باید مجوز برنامه ریزی را دریافت کنید.

بدون بررسی الزامات مجوز برنامه ریزی مورد نیاز ادامه دهید و اگر کسی شکایت کند یا بخواهد ملک را بفروشد ممکن است در وضعیت بسیار دشواری قرار بگیرید. البته در بسیاری موارد با توجه به سبک طراحی روف گاردن، درد سر خاصی نخواهید داشت.

همسایه خوبی باش

حتی اگر روف گاردن به مجوز برنامه ریزی نیاز ندارد، بهتر است همسایه خوبی باشید و برنامه های خود را با افرادی که در نزدیکی شما زندگی می کنند در میان بگذارید. این یک حرکت ساده از حسن نیت است که می تواند از هرگونه شکایت در آینده جلوگیری کند.

عرشه جدید پشت بام شما ممکن است به ملک شما مشرف باشد و حریم خصوصی شما را تحت تاثیر قرار دهد، و در حین کار ساخت و ساز مطمئناً سروصدا و اختلال ایجاد می شود. نکته اصلی این است که باز بودن و صادق بودن با همسایگان احتمالاً شما را در موقعیت بهتری در آینده قرار می دهد.

یک نقطه دسترسی ایجاد کنید

روف گاردن جدید شما بدیهی است که به یک نقطه دسترسی نیاز دارد و در حالی که استفاده از درهای استاندارد برای مردم رایج است، راه حل دیگری وجود دارد که واقعاً به پشت بام شما فاکتور شگفت انگیزی می دهد: یک نور سقف بازشو همراه با پله های اتاق زیر.

دو نوع مختلف از چراغ های سقفی وجود دارد که برای خدمت به عنوان نقطه دسترسی برای تراس پشت بام مناسب هستند. در اینجا حقیقت هر یک از آنها است:

  • نورگیر بازشو لولایی: لولایی برای باز شدن در زاویه 90 درجه برای استفاده به عنوان دریچه دسترسی سقف تخت، با لمس یک دکمه با کنترل از راه دور باز می شود.
  • فانوس سقفی کشویی – با گزینه باز شدن کامل برای ایجاد سقف کافی برای نقطه دسترسی، با کنترل از راه دور کار کنید

و همچنین دسترسی به سقف، افزودن هوای سبک و تازه برای ورود به اتاق زیر، آن را به یک راه حل برد-برد تبدیل می کند.

زهکشی روف گاردن را در نظر بگیرید

متأسفیم که می گوییم آب و هوای عالی برای همیشه دوام نخواهد آورد، بنابراین باید به طور جدی در نظر بگیرید که چگونه آب باران را از پشت بام خود تخلیه می کنید. اگرچه بیشتر آنها مسطح به نظر می رسند، محوطه های پشت بام شیب بسیار کمی دارند و در یک گوشه تخلیه می شوند.

بررسی کنید که آیا یک سرریز موجود دارید که بتوانید عرشه سقف خود را به آن تخلیه کنید. اگر این کار را نکرده‌اید، باید یکی را اضافه کنید وگرنه یک استخر روی پشت بام خواهید داشت، هوم، حالا این یک ایده است!

چند بادگیر نصب کنید

روف گاردن شما کمی بادگیر تر از یک باغ معمولی خواهد بود. برای شروع، بعید است که هیچ ساختمانی آن را بپوشاند. به همین دلیل است که تقریباً مطمئناً نیاز به نصب بادگیرهای مشبک خواهید داشت.

همچنین مقاله ایده های طراحی روف گاردن کوچک را نیز بخوانید

10 نکته ای که هنگام طراحی روف گاردن باید به خاطر بسپارید

طراحی روف گاردن

حمایت های زیست محیطی در نیمه دوم قرن بیستم کیفیت غیرقابل انکاری را به دست آورد ، در نتیجه به رسمیت شناختن دارایی های محدود شده و وابستگی قابل توجه انسان ها به آن. برنامه ریزی و طراحی زیستی بیش از آن که عنصری متفاوت باشد و به خودی خود فراخوانی داشته باشد، یک همسویی مجدد انضباطی است که در آن سازه به عنوان یک میدان اساسی کلان شهری از طریق صحنه و محیط جایگزین می شود . اجزای بسیار اساسی فرم ساختمان، سقف و دیوار، دوباره تراز شده و به عنوان غشاهای سبز رنگی که به اکوسیستم بزرگتر کمک می کنند، تجسم شده اند. بیایید نگاهی به ده نکته بیندازیم که باید هنگام طراحی باغ های پشت بام به خاطر بسپارید.

10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet1

1. آن را هدفمند کنید

در حالی که زیبایی شناسی نقش اصلی را در انتخاب افراد برای طراحی روف گاردن ایفا می کند، این واقعیت که اهداف بیشتری از یک باغ را انجام می دهد قابل قدردانی است. به عنوان محصورهای سبز در فضای باز در فضاهای شهری بتن ریزی شده، به عنوان فضاهایی برای آرامش و واحه خصوصی عمل می کنند. اما ملاحظات و تخصیص حساس کارکردهای بزرگتری را ایفا می کند، همانطور که در مورد استفاده از آنها به عنوان باغ آشپزخانه ، یا باغ روی پشت بام جامعه به نفع جوامع بزرگتر است. همیشه باید برای یافتن هدفی تلاش کرد که عمل سبز کردن بام فراتر از حد معمول باشد.

10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet2
طراحی روف گاردن

2. تصمیم بگیرید: روف گاردن فشرده یا گسترده

اندازه استحکام سقف شما و میزان درگیری و نگهداری که کسی مایل به سرمایه گذاری است تعیین می کند که آیا شما یک روف گاردن گسترده یا فشرده بسازید. یک پشت بام سبز گسترده سبک وزن است و فقط به یک لایه کم عمق از پوشش گیاهی و خاک (نزدیک به 20 سانتی متر) کمک می کند. برای فضاهایی که افراد فقط گاهی اوقات قصد دارند در بیرون پشت بام قدم بزنند و عموماً وزن کمی دارند، بسیار مناسب است . باغ‌های متراکم روی پشت بام سبز و متمرکز، موضوعی بسیار سخاوتمندانه‌تر است، با داربست‌های زیربنایی برای ایجاد یک زمین مهدکودک عمیق‌تر، مجموعه‌ای قابل توجه‌تر از گیاهان، چارچوب سیستم آب، و حتی برخی از وسایل مبلمان که در یک چمن معمولی یافت می‌شوند . به عنوان مثال، یک منقل و مبلمان در فضای باز.

10 نکته ای که باید هنگام طراحی باغ های پشت بام به خاطر بسپارید - Sheet4
10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet5

3. متن خاص باشد | طراحی باغ پشت بام

هیچ طراحی اگر ریشه در زمینه و مکان خود نداشته باشد، به خوبی عمل نمی کند. ایده روف گاردن نیز مشابه است. درجه عمومی و خصوصی در فرهنگ های خاص ، و همچنین آب و هوا، باید قبل از طراحی این عناصر به عنوان عناصر افزودنی در چارچوب ساختمان در نظر گرفته شود.

10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet6
10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet7

4. اصول طراحی روف گاردن:جهت گیری

جهت حرکت خورشید و الگوهای باد باید تعیین کننده اصلی مکان روف گاردن ها باشند و جهت گیری استفاده بعدی از فضا توسط کاربران را تعیین می کند. بام گاردن های دریافت کننده نور جنوبی و غربی ممکن است برای فضاهای تفریحی مناسب نباشند، اما در زمینه های خاص بهره وری بهتری را به عنوان مزارع شهری دارند . جذب نور شمال برای یک واحه سبز دلپذیر در فضای باز باید در هنگام طراحی فضاهای سبز و تفریحی در اولویت باقی بماند.

10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet8
Orientation_©2013-2020 studylib.net
10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet9

5. آن را به سقف های زندگی تبدیل کنید

در حالی که گیاهان طرح‌دار و باغ‌های پشت بام می‌توانند به عنوان اتاق‌های اضافی در فضای باز عمل کنند ، هدفمندی آنها نسبتاً محدود است. در مقابل، پشت بام‌های سبز به‌عنوان غشاهای زنده، استفاده از انرژی را بهبود می‌بخشند و کاهش می‌دهند و با افزودن جرم و احترام به مخالفت گرم، گرمایش را کاهش می‌دهند و علاوه بر این با گسترش تبخیر و تعرق جزیره گرما را کاهش می‌دهند. یک پشت بام سبز با محافظت از آن در برابر اجزای خارجی، عمر پشت بام را افزایش می دهد. جوامع شهری مهم می توانند با زندگی بر روی پشت بام ها برای مبارزه با گرمایی که ایجاد می کنند، به نام جزایر گرمایی، سود ببرند .

10 نکته ای که هنگام طراحی باغ های پشت بام باید به خاطر بسپارید - Sheet10
10 نکته ای که باید هنگام طراحی باغ های پشت بام به خاطر بسپارید - Sheet11

6. یکپارچگی ساختاری

استحکام و یکپارچگی سازه ای که روی آن روف گاردن در نظر گرفته شده است باید قبل از شروع هر کاری مورد توجه قرار گیرد. ساختار و وزن یک باغ روی پشت بام می تواند ساختار کلی را به هم بزند. خاک و گلدان های کاشت هر دو سنگین هستند – صرف نظر از اینکه در روف گاردن خود یک بستر کاشت خاکی درست کنید یا از گلدان استفاده کنید، در مجموع به وزن تعیین شده روی سازه پشت بام اضافه می کنید. تکه‌های حیاط و مبلمان بر روی پشت بام وزن بیشتری می‌افزاید. بیشتر پشت بام های سازه قبل از اینکه یک روف گاردن به طور ایمن توسعه یابد نیاز به پشتیبانی قانونی دارند.

10 نکته ای که باید هنگام طراحی باغ های پشت بام به خاطر بسپارید - Sheet12
10 نکته ای که باید هنگام طراحی باغ های پشت بام به خاطر بسپارید - Sheet13

7. شیب بندی روف گاردن

در طراحی باغ های پشت بام، شیب بندی روف گاردن نقش بسیار مهمی ایفا می کند، جایی که شیب 1:12 به زهکشی طبیعی کمک می کند و تجمع آب در مکان ها را کاهش می دهد. اما وقتی به سقف‌های شیب‌دار به‌عنوان بام‌های سبز نگاه می‌کنیم ، رطوبت کافی برای رشد گیاه به مشکلی فراتر از گام‌های 25 تا 30 درجه تبدیل می‌شود. اگر به جهت شیب توجه لازم صورت نگیرد، مناسب بودن رشد گیاه مشکوک خواهد بود و پروژه را با شکست مواجه می کند.

10 نکته ای که باید هنگام طراحی باغ های پشت بام به خاطر بسپارید - Sheet14

8. نکات فنی را فراموش نکنید

با نگاهی به طراحی و زیبایی شناسی، هرگز نباید نکات فنی مرتبط با طراحی روف گاردن را فراموش کرد. به عنوان مقاوم سازی سازه های قدیمی ، یا حتی پیشرفت های جدیدتر، لایه های عایق رطوبتی، انواع خاک، شبکه های آبیاری باید مورد توجه قرار گیرد و توصیه های متخصص باید رعایت شود تا تجربه بهتر و سقف های طولانی مدت داشته باشند. این در جزئیات است، که در آن طول عمر نصب نهفته است.

ورق 16

9. آلاچیق روف گاردن

چه به عنوان عناصر تزئینی و چه به عنوان نیازهای کاربردی، آلاچیق روف گاردن نقش مهمی در طراحی روف گاردن دارند. استفاده فرد از فضا را تعیین می کند و در عین حال به طراح اجازه می دهد تا شخصی سازی کاربر را خلاقانه بیان کند. در آب و هوای گرم احمدآباد ، آنها به عنوان آفتاب شکن عمل می کنند، و در کرالا به عنوان پناهگاه باران در باغ های پشت بام، ویژگی های زمینه و نیازهای شخصی امکان بیان طراحی را فراهم می کند.

آلاچیق روف گاردن

10. گونه های بومی گیاهان را انتخاب کنید

مهم نیست که کاربر و طراح چقدر می‌خواهد روف گاردن چقدر عجیب و غریب و زیبا باشد، رعایت گونه‌های بومی گیاه ضروری است .

به عنوان افزودنی های گزینه ای از سبزی ها در فضای شهر، روف گاردن ها هدف بزرگ تری نسبت به زیبایی شناسی صرف دارند. فلور بومی گونه های جانوری متنوعی را جذب می کند و شاخص کلی تنوع زیستی شهر را افزایش می دهد.

اصول طراحی روف گاردن
امیدواریم از مقاله اصول طراحی روف گاردن لذت برده باشید.

1 دیدگاه در “اصول طراحی روف گاردن

  1. سعید گفت:

    بسیار مفید و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هشت =

سبد خرید
سایدبار
Call Now Button