چوب یک مصالح ساختمانی با پایه آلی با بافت فیبری، ناهمگن و ناهمسانگرد است که از چوب که یک موجود زنده است به دست می آید.

چوب یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است. بشر از زمان های قدیم از چوب برای سرپناه و حفاظت استفاده می کرده است. امروزه کاهش جنگل ها به دلایل مختلف، عدم امکان رشد درخت جدید یا دیر رویش چوب باعث افزایش ارزش چوب شده است. اگرچه با تکنولوژی در حال توسعه به جای چوب از محصولات پلاستیکی، فلزی، آلومینیومی، بتن و سیمانی استفاده می شود، اما چوب به دلیل ظاهر، عایق بودن و شکل دهی آسان، همیشه ترجیح داده می شود. چوبی؛ به عنوان یک ماده حامل و تزئینی در عناصر سقف، مواد نازک کاری و پوشش، قالب و داربست استفاده می شود. همچنین در گذشته به عنوان یک ماده حامل در پل ها استفاده می شد.

در منبت کاری، نازک کاری و مبلمان ضروری است. امروزه مصالح ساختمانی مصنوعی از تراشه، خاک اره و گرد و غبار تولید می شود که ضایعات چوب هستند. اینها را می توان به عنوان تخته نئوپان و تخته فیبر (نئوپان، تخته سه لا) و صفحات بتونی سبک با تراشه های چوب (هراکلیت، کنتربورد) نام برد. اگر چوب به ابعاد استاندارد بریده شود به آن الوار می گویند.

مواد اولیه چوب مواد اولیه و انواع

مواد اولیه مواد چوبی، محصولات جنگلی است. گونه های درختی مورد استفاده در مهندسی سازه به دو گروه درختان سوزنی برگ (همیشه سبز- گلدان- مخروطیان) و پهن برگ (برگ-رگبار) تقسیم می شوند.

الف) درختان مخروطی (Conifers): 80 درصد چوب مورد استفاده در کاربرد از درختان مخروطی به دست می آید. برگ درختان سوزنی شکل است. آنها درختانی هستند که در چوب خود بافت رسانا ندارند. چوب های نرم نیز نامیده می شود. آنها چوبی هستند که به عنوان الوار در ساخت و ساز استفاده می شود. به طور کلی این گونه های درختی به دو گروه کاج و صنوبر تقسیم می شوند. سرو، صنوبر و سرو را نیز می توان در درختان مخروطی گنجاند.

پله چوبی

پیشنهاد می شود:پله چوبی     پله چوبی دوبلکس

1) کاج سیاه؛ تقریباً در همه جای ترکیه رشد می کند. دارای الیاف صاف و ساختار رزینی است. امکان یافتن اندازه و ویژگی مورد نظر وجود دارد. به طور کلی به عنوان نازک کاری، تختخواب راه آهن، پایه داربست استفاده می شود.

2) کاج زرد; به طور گسترده در شمال شرق آناتولی و قیصری یافت می شود. این براق، بسیار صمغی و گره دار است. به عنوان چوب ساختمانی استفاده می شود.

3) کاج قرمز؛ معمولاً در سواحل دریا در ترکیه رشد می کند. چوب آن سفید مایل به قرمز است. حلقه های سالانه بسیار واضح هستند. با وجود رزین فراوان، سبک و نرم است. به طور کلی در نازک کاری استفاده می شود. در بازار به صورت چوب، لَت، لَت، ربع، رویش زیاد، تیرچه ربع موجود است.

4) پسته کاج; در اطراف ترابزون با نقطه برش منطقه دریای اژه و منطقه مدیترانه رشد می کند. حلقه های یکساله آن آشکار است، رزین آن فراوان است. نرم و سبک است. به طور کلی در نازک کاری استفاده می شود. آنها در سایزهای دیگر چوب کاج در بازار موجود هستند.

5) سرو ثور; معمولاً در رشته کوه های جنوبی از آنتالیا تا قهرمانماراش یافت می شود. حلقه های سالانه آن آشکار است، پرتوهای هسته آن روشن و معطر است. کمتر تحت تأثیر آب، سبک، نرم و آسان برای پردازش قرار می گیرد. به طور کلی می توان از آن به عنوان اثاثیه منزل، در، پنجره و با رنگ طبیعی خود بدون رنگ آمیزی جلا داد. آنها به صورت تخته و کنده در بازار موجود هستند.

6) صنوبر شرقی; در منطقه دریای سیاه شرقی رشد می کند. بدن آن فیبر بلند و صاف است. می توان آن را به راحتی پردازش کرد و مستعد ترک خوردن است. آنها را می توان به طور کلی در صنعت کاغذ، و همچنین در لوازم خانگی و ساخت و ساز استفاده کرد.

7) صنوبر؛ در دریای سیاه، جنوب و غرب آناتولی رشد می کند. دارای ساختار فیبری صاف و متراکم است. این سخت ترین چوب نرم است. استحکام مکانیکی آن خوب است. در نازک کاری، سقف و قالب سازی استفاده می شود.

کاج ها درختان صمغی هستند و در برابر تأثیرات خارجی مقاوم هستند و برای کارهای نازک کاری خارجی ترجیح داده می شوند.

FIRS (Carpenter in Carpentry) که در کلاس مخروطیان قرار دارند، کاج سفید نامیده می شوند. آنها چوب های نرم بدون رزین هستند و در کارهای نازک کاری داخلی، قالب بندی و داربست، سقف و مواد پوشش چوب استفاده می شوند.

ب) درختان پهن برگ (برگ): از درختان پهن برگ عموماً در مبلمان استفاده می شود. این درختان عموماً دارای الیاف متراکم بافته شده‌اند، همچنین در ساختمان‌سازی، ساخت درب‌های مخصوص (روی درب‌های بناهای تاریخی و نمازخانه‌ها) و در پارکت‌کاری استفاده می‌شوند که اولین آن بلوط است. این ماده ای سخت، سخت و بسیار بادوام برای پردازش است و استفاده از آنها به عنوان چوب معمول نیست. علاوه بر این، راش، ممرز، زبان گنجشک و گردو نیز از گونه های درختی برگی هستند.

پیشنهاد اجرای روف گاردن

بدنه چوب از سلول‌های خالی طولانی و به موازات طول درخت تشکیل شده است. این سلول ها به صورت شعاعی به سمت بیرون از محور درخت رشد می کنند و توسط رزینی به نام لیگنین در کنار هم نگه داشته می شوند. ساختار شیمیایی چوب سلولز است.

درخت به صورت عرضی و طولی رشد می کند. رشد درخت به کمک جوانه بالایی به صورت بلند شدن دیده می شود. ضخیم شدن بدن با افزودن یک لایه استوانه ای جدید به حلقه قبلی در هر مرحله اتفاق می افتد. حلقه های رشد را می توان در مقطع درخت مشاهده کرد. گیاهانی که این نوع رشد را نشان می دهند، گیاهان EXOGENIC نامیده می شوند.

انواع چوب روسی

چند درخت

آنها به صورت محوری و طولی رشد می کنند. رشد در اینجا به شکل توسعه حلقه های رشد نیست، بلکه به صورت ادغام الیاف جدید با الیاف قدیمی است. به آنها گیاهان درون زا نیز می گویند. گیاهان کوچکی مانند ذرت، نیشکر، جو، گندم و نخل، درختان بامبو از این نوع هستند.

با گذشت زمان، حلقه های قدیمی درختان حیات خود را از دست می دهند. با خشک شدن چوب، آب از دیواره های سلولی خارج می شود. در نتیجه، انقباض رخ می دهد. به همین دلیل درختان باید در زمان بلوغ قطع شوند. زمان قطع درخت باید قبل از بالا آمدن شیره به سمت بالا باشد. به جز اکتبر تا مارس مناسب است.

ساختار میکرو چوب: ساختار میکروسکوپی چوب را می توان با دسته ای از سلول های مجاور، بلند، توخالی و بسته که عمدتاً در یک جهت چیده شده اند مقایسه کرد. بنابراین، شخصیت خطی چوب شکل می گیرد. چوب از سلول های مرده تشکیل شده است. تنها چند ردیف از سلول های جوان که رشد را فراهم می کنند، تشکیل شده توسط لایه کامبیوم، و سلول های پارانشیم در چوب بیرونی زنده هستند. عملکرد سلول ها؛ آب تغذیه، پشتیبانی گیاه، ذخیره سازی.

پیشنهاد: نرده چوبی

ویژگی های فنی چوب

عواملی مانند ساختار آناتومیکی، آب و هوا، وضعیت خاک، تراکم جنگل، تابش، عیوب چوب (گره، نقص رشد، شکاف، رانش شیره، شیره دوتایی) و بیماری‌های چوب (باکتری‌ها، قارچ‌ها، حشرات، کرم‌ها) بر خواص فنی چوب تأثیر می‌گذارند. .

مشخصات فیزیکی:

1- رطوبت

2-واحد وزن حجمی

3- افزایش دما

4-رسانایی حرارتی

5-رسانایی الکتریکی

6- دوام

1- رطوبت: آبی که در میان سلول های درخت فراوان است به سه صورت وجود دارد.

الف) آب ساختاری (تشکیل دهنده): در ساختار شیمیایی خود آب است. با فرآیندهای خشک کردن تغییر نمی کند.

ب) آب جذبی (Absorption water): سلولز ماده ای است که بسیار مایل به آبیاری (هیدروفیل) است و آب را به خوبی جذب می کند و باعث متورم شدن چوب می شود. میزان جذب آب 30-28 درصد است.

ج) آب آزاد (آب مویرگی): آبی است که بین و درون سلول ها یافت می شود. احساس خیسی روی چوب و تخته های خیس، مازاد این آب است. در نتیجه وقتی رطوبت چوب ذکر می شود Suction water و Free water به ذهن متبادر می شود.

خواص فیزیکی چوب تحت تأثیر رطوبت قرار می گیرد و با خشک شدن چوب حجم آن از دست رفته و جمع می شود. سختی و استحکام آن افزایش می یابد، اما ظرفیت نگهداری انرژی آن کاهش می یابد. خواص چوب باید در رطوبت 12-15 درصد تعیین شود.

به عنوان مثال، چوب در تماس با آب 200٪، چوب مخروطی تازه بریده شده 130-60٪، چوب خشک شده تجاری 25-15٪، چوب خشک شده با خشک کردن مصنوعی 12٪ مرطوب است. با توجه به اینکه چوب رطوبت محیطی را که در آن قرار دارد جذب می کند، نمی توان آن را در حالت 0% کاملا خشک یافت. مقدار آب ثابت باقی مانده پس از یک مقدار معین حداکثر 30 درصد است. به همین دلیل بافت سلولزی و باندهای چوب با ورود آب به چوب متورم شده و با کاهش چروکیده می شود و در نتیجه ترک هایی ایجاد می شود. این تغییر شکل ها عموماً در مماسی ترین جهت چوب است و بیشتر در گونه های پهن برگ است تا سوزنی برگ. علاوه بر این افزایش رطوبت در کاهش مقاومت مکانیکی چوب نقش دارد.

2- وزن حجمی واحد: BHA چوب و رطوبت به یکدیگر وابسته هستند، وزن حجمی واحد مربوط به 15 درصد رطوبت بسته به گونه درخت بین 0.1 تن بر متر مکعب تا 1.5 تن در متر مکعب متغیر است.

خواص مکانیکی چوب های با BHA بالا نیز بالاست اما پردازش و کارکردن آنها دشوار است و در برابر حیواناتی مانند قارچ ها و حشرات مقاوم هستند.

چوب با BHA کم استحکام مکانیکی پایینی دارد. کار آنها آسان است.

3- انبساط دما: چوبی که با دما حجمش افزایش می یابد با سرد شدن کاهش می یابد.

4- رسانایی حرارتی: به دلیل ساختار چوبی آن و اینکه ماده ای که اساس سازه را تشکیل می دهد سلولز است رسانای بد گرما است. پارتیشن مواد پوششی است.

5- رسانایی الکتریکی: رسانایی بسته به افزایش رطوبت به سرعت افزایش می یابد. چوب خشک به عنوان ماده عایق در ولتاژ پایین استفاده می شود.

6- دوام: دوام چوب مقاومت آن در برابر عوامل خارجی بدون توجه به فرآیندهای حفاظتی است. شاه بلوط، بلوط، کاج و ممرز به دلیل وجود مواد ضد عفونی کننده طبیعی در ساختارشان، بادوام هستند. خاکستر، راش، چنار، بید صنوبر، نمدار مقاومت کمتری دارند.

سختی: با افزایش تراکم، سختی افزایش می‌یابد، سختی در جهت عمودی الیاف بیشتر می‌شود، چوب فنری نرم‌تر از چوب تابستانی و چوب بیرونی نرم‌تر از چوب داخلی است. با کاهش رطوبت، سختی افزایش می یابد اما رطوبت در چوب های نرم سختی را افزایش می دهد و در چوب های سخت آن را کاهش می دهد.

رنگ، روشنایی: رنگ درختان در چوب داخلی و چوب خارجی تغییر می کند، همچنین برخی از درختان پس از خشک شدن تغییر رنگ می دهند، رنگ ممکن است از درختی به درخت دیگر حتی در داخل درخت متفاوت باشد. درخشندگی بستگی به انعکاس نور توسط سطح چوبی دارد.چوب داخلی چوب بیرونی است و بخش هسته روشن تر از سایر بخش ها است.

خرید نرده چوبی

بو: بو بستگی به مقدار و نوع مواد ترشح کننده دارد و ممکن است به مرور زمان کاهش یابد.قارچ نیز باعث ایجاد بو می شود.

خواص شیمیایی چوب:

در ترکیب شیمیایی دیواره سلولی؛

سلولز 40-50% همی سلولز 20-35%

لیگنین 20 درصد – درصد مواد خارجی

0 – 5 پیدا شد.

سلولز: افزودنی اصلی دیواره سلولی است. این ماده است که به چوب در برابر خمش و انقباض از خواص فیزیکی آن استحکام می بخشد.

همی سلولز: پلیمرهای کوتاه قندهای پنتوز و هگزوس. دیواره سلولی را تقویت می کند، به عنوان یک ماده ذخیره کننده عمل می کند، غشاهای عبوری را تنظیم می کند، جاذب آب است.

لیگنین: در فیبرهای سلولزی موجود است. مقاومت چوب در برابر فشار را فراهم می کند. ماده ای بی شکل است که ساختار اصلی آن حلقه فنلی است، جذب آب کمی دارد و رنگ آن سفید مایل به قهوه ای است.

پیشنهاد می شود: خرید نیمکت چوبی

مقاومت طبیعی:

* بافت چوب در مقایسه با سایر بافت های گیاهی ماندگارترین است.

* چوب ذخیره شده در جای خشک سالیان دراز دوام می آورد همچنین در محیط هایی که آفت حیوانی وجود ندارد (در آب) بسیار بادوام است.

*کاهش مقاومت در چوب به شدت به رطوبت بستگی دارد (26-30%)، در حالی که پنبه در رطوبت 10% خراب می شود.

*ترشحات خارجی چوب (مانند نشاسته) موجودات زنده را جذب می کند.

* ترشحات داخلی چوب عموماً سمی هستند و جانداران را می کشند.

*موادی مانند تانن (شلوط بلوط، بلوط)، رزین (کاج، صنوبر، صنوبر) و کرئوزوت (سدر) میکروارگانیسم ها را زنده نگه نمی دارند.

ترشحات ضد پوسیدگی در طول دوره انتقال از چوب بیرونی به چوب داخلی تشکیل می شود.

ترشحاتی که از پوسیدگی جلوگیری می کند ژنتیکی است، چوب باقی مانده در گونه سالیان دراز دوام می آورد، علاوه بر این، در محیط هایی که آفت حیوانی وجود ندارد (در آب)، بی شکل b، حتی یک درخت متفاوت است.

چوب بادوام حاوی کربوهیدرات نیست.

لیگنیناسیون یک مانع فیزیکی برای آنزیم ها ایجاد می کند.

چوبی که به درستی پردازش شده است نسبت به چوب طبیعی برتری دارد.

چوب داخلی از چوب بیرونی بادوام تر است، چوب تابستانی از چوب بهار بادوام تر است.

درختان با چوب داخلی تیره دوام بیشتری دارند.

دوام بستگی به نوع درخت دارد.

پیشنهاد: فلاور باکس

ویژگی های مکانیکی

از آنجایی که چوب یک ماده ناهمگن و ناهمسانگرد است، بررسی خواص مکانیکی آن دشوار است. تمام خواص، مقاومت فشاری و کششی در جهت الیاف بالاتر از مقاومت آنها در جهت عرضی است.

از آنجایی که چوب ماده ای است که بر اساس محتوای آب آن متورم و منقبض می شود، خواص مکانیکی آن نیز تغییر می کند.

آب موجود در فضاهای سلولی که به آن آب آزاد می گویند، در روزهای بعد از ذبح تبخیر می شود. آب مکش چسبیده به دیواره سلولی برای مدت طولانی در چوب باقی می ماند. کنده ای که به حال خود رها می شود در ۲ سال برای مخروطیان و ۴ سال برای درختان برگی خشک می شود.

مقاومت چوب در برابر نیروهای فشاری در جهت عمود بر الیاف کم است. در جهت الیاف مقاومت در برابر نیروی برشی کم است.

خواص چوب مصنوعی ساخته شده از چوب مشابه خواص چوب است. با این حال، چنین مواد همگن و همسانگردی که برای اهداف تولید تولید می شوند، نمی توانند مقادیر متفاوتی را بسته به جهت الیاف که در چوب طبیعی دیده می شود نشان دهند.

عیوب چوب:

چوب ها از نظر عیوب به کلاس های چوب های کلاس I، II، III تقسیم می شوند. بر این اساس می توان عیوب را به صورت زیر طبقه بندی کرد. گره های ناشی از این عیوب باعث کاهش استحکام در عناصری می شود که تحت کشش کار می کنند.

1- تفاوت در عرض حلقه های سن.

2-رشد غیرمتمرکز حلقه های سن.

3-جیب رزین.

4- گره های ایجاد شده توسط شاخه ها.

5-ترک های دایره ای بین حلقه های سن

6- ترک در جهت طولی.

7-ترک های شعاعی در چوب قلب.

8- الیاف پیچ خورده.

9-پیچ خوردگی در بدنه، الیاف غیر موازی با محور برشی.

اختلالات در جنگل

1-تغییر رنگ بیشتر در اثر تأثیر قارچ ها ایجاد می شود. در رزین ها به صورت کبودی در حلقه های پیری و ایجاد لکه های زرد در راش ها ظاهر می شوند. در عین حال، این مناطق لکه دار نرم تر از سایر مناطق هستند.

2-پوسیدگی; پوسیدگی معمولاً در اثر تأثیر قارچ ها ایجاد می شود. مکان های پوسیده نرم، گرد و غبار شده و به مرور زمان به گودال تبدیل می شوند. این پوسیدگی‌ها معمولاً در چوب‌هایی که در مکان‌های مرطوب، بدون نور و بدون هوا نگهداری می‌شوند، یافت می‌شوند. این محیط ها قارچ زایی را تسهیل می کنند. بر خواص مکانیکی و فیزیکی چوب تأثیر منفی می گذارد.

3-حشرات; برخی از حشرات از چوب تغذیه می کنند. با فعالیت این حشرات، نیش حشرات و کرم ها به صورت حفره ها و کانال هایی در چوب ایجاد می شود. چنین حفره هایی که به دلیل کاهش سطح مقطع باعث استحکام کم می شوند، برای چوب عیب محسوب می شوند.

برای محافظت از چوب در برابر این آسیب ها، باید با کلرید جیوه، کرئوزوت، سولفات مس، سینوکلرید، کروم، آرسنیک، نمک های بور یا فلوئور یا ساختار بذر کتان محافظت شود.

چوب روسی چیست

عواملی که به چوب آسیب می رساند

قارچ؛ از آنجایی که دانه های آن به مقدار زیاد در جنگل یافت می شود، در کارخانه ای که چوب بریده یا خشک می شود، در هر الواری که به ساختمان می آید مقدار کافی قارچ وجود دارد. آنها باعث پوسیدگی، تغییر رنگ، رنگ آمیزی چوب می شوند. تغییر رنگ و لکه بر استحکام چوب تاثیری ندارد. برخی از انواع قارچ ها به سلولز یا لیگنین چوب حمله کرده و چوب را تخریب می کنند. با این حال، از آنجایی که امکان تکثیر در هوای مرطوب وجود دارد، رشد قارچ تا زمانی که چوب خشک یا تهویه شود امکان پذیر نیست. اگر چوب رطوبت بگیرد، در لوله ها تکثیر می شود و باعث پوسیدگی، نرم شدن و از دست دادن استحکام آن می شود. بنابراین، چوب استفاده می شود

باید طوری ساخته شود که رطوبت را جذب نکند.

گرگ ها؛ بچه ماهی هایی که از تخم هایی که در چوب می گذارند بیرون می آیند، چوب را به خاک اره تبدیل می کنند. آنها در کانال هایی که باز می کنند یک محیط اسفنجی ایجاد می کنند. از آنجایی که کانال ها معمولاً تا سطح بیرونی گسترش نمی یابند، وجود آنها را می توان از صدایی که هنگام ضربه زدن ایجاد می کنند درک کرد. تزریق برخی مواد سمی به بدن نتایج مفیدی را به همراه دارد.

بطور گسترده؛ دو راه برای محافظت از چوب های قابل اشتعال در برابر آتش وجود دارد. اول پوشاندن آن با گچ های آهکی، گچی و سفالی برای جلوگیری از نزدیک شدن دمای بالا به چوب و دوم رنگ آمیزی آن با رنگ های غیر آتش.مقاومت در برابر آتش را می توان با تزریق مایعات شیمیایی نمک بوراکس و آلومینیوم به داخل چوب افزایش داد. چوب

راهکارهای محافظت از چوب:

حفاظت از چوب می تواند به صورت سطحی یا عمیق باشد.

1) حذف آب مغذی

خشک کردن در کوره یا خارج از منزل،

انتظار با غوطه ور شدن در آب تمیز برای خروج آب مغذی، حتی تا حدی،

قرار دادن چوب در دیگ بخار و بخارپز کردن با ارسال بخار،

2) پوشاندن سطح با مواد محافظ

کربن شدن سطح با سوزاندن کم،

قیر ذوب شده، آسفالت، معدن و غیره. پوشش با مواد،

پس از خشک شدن، استفاده از پارچه، نفتا، لاک، رنگ،

3) تزریق یک سرنگ محافظ

با ریختن آن با کاسه در شکاف های باز شده روی تنه درخت،

با وارد کردن با فشار از سر درختان بریده شده،

4) روش های دیگر

با فرو بردن چوب در مذاب، به روش غوطه وری،

با نوشیدن مذاب با فشار درخت به روش پر کردن کامل

حفاظت از آن با هوای فشرده، ابتدا با نوشیدن هوا و سپس مذاب امکان پذیر است.

فرنیچر روف گاردن

خشک کردن چوب (چوب):

درختان باید پس از قطع شدن از جنگل یا تبدیل به الوار خشک شوند. اگر درخت خشک نشود دو عیب دارد. یکی پوسیدگی درخت و دیگری کار آن.

خشک کردن فرآیند حذف آب از درخت است. این فرآیند باید به صورت کنترل شده انجام شود. در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد اعوجاج، اعوجاج و ترک در چوب شود. خشک کردن به دو صورت انجام می شود. 1. خشک کردن طبیعی 2. خشک کردن مصنوعی

1. خشک کردن طبیعی. معمولاً به دو صورت انجام می شود.

آ. خشک کردن در مناطق سرپوشیده تحت شرایط آب و هوایی طبیعی

ب خشک کردن با فن

معایب خشک کردن طبیعی

زمان خشک شدن طولانی است.
خشک نشدن تا حد رطوبت مطلوب
آسیب دیدن قارچ ها و حشرات به دلیل خشک شدن طولانی مدت.
به دلیل طولانی بودن زمان خشک شدن، سرمایه همچنان چسبیده است و از نظر تجاری به صرفه نیست.
مزایای خشک کردن طبیعی

به امکانات بزرگ نیاز ندارد،
درخت رنگ طبیعی خود را حفظ می کند،
بدون تغییر شکل در محصول یا عنصر به دلیل عدم تبادل رطوبت در محل استفاده.
2-خشک کردن مصنوعی خشک کردن مصنوعی فرآیند حذف آب موجود در الوار با کمک هوای گرم با گردش هوای گرم در اطراف پشته الوار است. با روش های مختلف انجام می شود.

پیشنهاد می شود بخوانید: فرنیچر روف گاردن         فرنیچر فضای باز

روش های خشک کردن مصنوعی

خشک کردن در محفظه خشک کردن خشک کردن در کانال خشک کردن خشک کردن با فرکانس بالا خشک کردن پرتو خشک کردن با خلاء خشک کردن شیمیایی
خشک کردن با بخار حلال

رایج ترین روش های خشک کردن، محفظه خشک کردن و کانال خشک کردن است. ترجیح داده می شود زیرا ساده و قابل استفاده است.
فواید خشک کردن مصنوعی

زمان خشک شدن بسیار کوتاه است. بنابراین توسط قارچ ها و حشرات آسیب نمی بیند.

چوب تا حد رطوبت مورد نظر خشک می شود.

الوار خشک کن به دست می آید.

معایب خشک کردن مصنوعی

نیاز به تسهیلات جداگانه دارد.

تغییر رنگ در چوب قابل مشاهده است.

رطوبتی نزدیک به رطوبت محیطی که در آن استفاده می شود وجود خواهد داشت. این کار باعث می شود که آیتم و عنصر به راحتی کار نکنند.

استفاده از چوب در ساختمان:

چوب طبیعی که به شدت تحت تأثیر رطوبت، خاک و میکروارگانیسم ها قرار می گیرد، نسبت به سایر مصالح ساختمانی به حفاظت و مراقبت مداوم بیشتری نیاز دارد.

در مواد چوب مصنوعی، به ویژه اگر در تولید آنها از چسب پایه پلاستیکی استفاده نشود، امکان حل شدن در آب وجود خواهد داشت، بنابراین حفاظت لازم و استفاده از چوب یا فلز سخت به ویژه در نقاط اتصال مفید است.

مصالح چوبی به عنوان حامل، پوشش، نازک کاری، عایق پانل و عناصر قالب در سازه گنجانده شده است. همچنین کاربرد وسیعی به عنوان عنصر مبلمان دارد.

المان‌های حامل چوبی: تیرها، تیرهای خرپایی، المان‌های تیرهای چند لایه یا چسب‌دار و پوسته‌های آنها در این گروه قرار می‌گیرند. امروزه از چوب به عنوان یک عنصر حامل در ساخت دیوار لاشه و سقف با روش هایی مشابه سیستم های ساختمانی سنتی استفاده می شود. گونه های چوبی مورد استفاده عموماً کاج، صنوبر، صنوبر، راش، بلوط و شاه بلوط است.

چوب معمولاً برای پایه‌ها، پایه‌های گوشه، پایه‌ها، تکیه‌گاه‌ها، تیرهای اصلی، تیرهای کف، تیرهای کوچک، یوغ در سیستم‌های لاشه، و تیرهای سقفی، تیرهای آویزان، بالش‌ها، کشش‌ها، مهاربندی‌ها، کمربندها، لیس‌ها، بولاردها، چکه‌کن، استفاده می‌شود. رج عاشق در سیستم های سقفی و نام های تیر و در اندازه های مختلف. کاربرد آن در ساختمان با استفاده از عناصری مانند درج، میخ، پیچ و مهره یا چسب انجام می شود.

عناصر پوشش چوب: کف، سقف، سقف،

علاوه بر چوب طبیعی که به عنوان روکش دیوار داخلی و خارجی وارد ساختمان می شود، امروزه در صفحات روکش نازک، تخته سه لا، الیاف و تخته خرده چوب کاربرد وسیعی یافته است. گونه های چوبی مورد استفاده عموماً کاج، صنوبر، راش، بلوط، زبان گنجشک، ممرز، سنجد و گردو هستند. روکش های چوب طبیعی دارای نام های مختلفی از جمله درهم آمیخته، همپوشانی، چاپ عمارت، پانل، پارکت، پارکت موزاییک می باشند. پوشش‌ها عموماً با میخ زدن به کف کور و صفحه‌ها یا با چسباندن روی کف‌کشی در جای خود در ساختمان اعمال می‌شوند.

عناصر نازک کاری چوبی: چوب مورد استفاده در سازه های پنجره و درب امروزه نیز کاربرد وسیعی دارد. در پنجره های چوبی معمولاً قطعات چوبی مانند روکش، ارسی، صفحه، قطره چکان و روی درها مانند سر، کف، صفحه و میز، از درختانی مانند کاج، صنوبر، بلوط، راش و قسمت میز ساخته می شود. از چوب هایی مانند تخته سه لا، الیاف روکش یا تخته خرده چوب ساخته شده است.

علاوه بر این، درب پرس شده را با چسباندن تخته سه لا یا تخته فیبر دو وجهی بر روی پرکننده توری، لانه زنبوری یا مشبک، در پرس می نامند. از طرف دیگر درب جامد نوعی درب است که با ترکیب عناصر روکش چوبی در کنار هم ساخته می شود. اتصال در نازک کاری در و پنجره با دوشاخه و لوله کشی انجام می شود.

المان های پانل چوبی: چوب مصنوعی به طور کلی در چنین المان هایی استفاده می شود که به صورت پانل های آماده دیوار، کف و سقف وارد سازه می شود. سیستم های پانل های چوبی که به عنوان سیستم های جامد، توخالی و لانه زنبوری شناخته می شوند، مصالح ساختمانی پیشرفته امروزی هستند که انواع الزامات را از نظر فیزیک ساختمان برآورده می کنند. سیستم پانل چوبی که با کیفیت کنترل کیفی، سرعت و صرفه جویی برای استفاده به ویژه در تولید مسکن در کشور ما مفید خواهد بود، با استفاده از بست های فلزی بین لاشه فولادی، بتن یا چوبی اعمال می شود.

یکی دیگر از زمینه های استفاده از خاک اره و تخته های فیبر، به ویژه از مواد چوب مصنوعی، عایق حرارت و صدا است. علاوه بر این در کشور ما از چوب طبیعی به عنوان قالب بتن استفاده می شود. چوب طبیعی به عنوان عناصری مانند پله ها و ستاره ها وارد ساختمان می شود.

عیوب طبیعی چوب: در حالی که چوب هنوز کاشته می شود، ممکن است به دلایل زیر نقص هایی ایجاد شود.

ساختار زمین، خشکسالی، کمبود آفتاب، باد شدید غالب، باد شدید و یخبندان

بیشتر شکست های طبیعی ناشی از انحراف موضعی و ناگهانی سلول های طولی است. اینها؛

گره: اینها تشکیلات شاخه ها در تنه هستند. سخت است، جهت الیاف را منحرف می کند، کار چوب را دشوار می کند، استحکام آن را کاهش می دهد. بیشتر در قسمت های بالایی بدن یافت می شود. دو نوع وجود دارد: گره منبع و گره افتاده.

Ur: تشکیل حلقه های سال در خارج از بدن است. رشد نامتعادل درخت می تواند باعث بسته شدن زخم بر روی تنه شاخه درخت شود که نمی تواند بیرون بیاید. استفاده از بخش Urlu به عنوان چوب ناخوشایند است.

بدنه راه راه: بدنه دایره ای نیست بلکه تورفتگی دارد. مشخصه برخی از گونه های درختی (مانند سرو، سرخدار، ممرز قرمز) است. از آنجایی که الیاف صاف نیستند، عملکرد چوب عادی نیست، ممکن است ترک خوردگی و خمش رخ دهد.

جوهر سست: حالتی است که در مرکز ذات قرار نگرفته باشد. ساختار زمین، باد غالب، آفتاب گرفتن نامتعادل و نوع درخت (بسیار رایج در برگ های سوزنی) می تواند باعث شل شدن شیره شود.

بدنه منحنی: از آنجایی که الیاف منحنی هستند، باید مطابق با آن عمل کند، بدنه منحنی فقط باید به عنوان یک عنصر ساختاری منحنی استفاده شود.

پیچ خوردگی: در اثر رشد درخت از پایین به بالا ایجاد می شود. باد غالب و نوع درخت (مانند کاج قرمز، صنوبر، صنوبر، شاه بلوط اسب) می تواند باعث پیچ خوردگی شود. چوب درخت چروکیده می ترکد و خم می شود.

بی‌نظمی حلقه سالگرد: نمی‌توان تصور کرد که عرض حلقه سال همیشه یکسان باشد، اما در تقاطع‌ها شکاف‌هایی وجود دارد که در آن تفاوت‌های فاحش، کجی به دلیل تفاوت‌های کاری و دشواری‌های عملیات سطحی وجود دارد.

پیاز (برگی): جدا شدن حلقه های یکساله از یکدیگر مانند لایه های پیاز است. علل عبارتند از تغییرات ناگهانی در قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قارچ خاص، و ویژگی های برخی از گونه های درخت. (مانند شاه بلوط و صنوبر) از این نوع الوارها استفاده نشود.

کیسه های رزینی: ممکن است واکنش چوب به تخریب بیماری، حشرات و قارچ باشد. ترشح رزین برای رنگ مضر است. در مواردی که این اپیدمی کم باشد می توان با سوزاندن آن را از بین برد. استحکام را کاهش می دهد، باعث چرخش و ترک خوردن در هنگام خشک شدن می شود و در برش و تراشیدن مشکل ایجاد می کند.

تعمیر چوب: عناصر چوبی که به دلایل مختلف دچار پوسیدگی، شکستگی و یا از دست دادن استحکام شده اند، با توجه به اصول مرمت بناهای تاریخی نمی توانند فوراً حذف شوند. به ویژه برای این منظور باید تا حد امکان قطعات تزیین شده حفظ و تعمیر شوند.

برش و دور انداختن قطعات خراب، افزودن چوب جدید و تعویض قطعات

پس از بریدن و دور ریختن قسمت های پوسیده برخی از عناصر چوبی ساختمان که تزئینات مهم و مهمی ندارند، با چوب های هم نوع و الیاف اضافاتی ایجاد می شود. ابتدا باید مشخص شود که آیا عنصر چوبی در حال فشار دادن، کشیدن یا خم شدن است یا خیر، و بر این اساس باید یک روش اتصال انتخاب شود. اگر چنین اضافاتی

اگر قرار باشد روی وسایلی مانند در، پنجره ساخته شود، نیاز به دقت زیادی دارد.

اتصالات با استفاده از چسب همراه با رولپلاک های چوبی متصل می شوند.

برای چسباندن باید سطح چوب صاف باشد و قسمت های متصل کننده به خوبی به هم بچسبند.

سطح چوب نباید کثیف، گرد و غبار یا روغنی باشد.

چسبی که روی مفاصل زده می شود باید وارد منافذ چوب شود.

معمولاً برای چسباندن هر دو قسمت باید چسب زده شود.

بدون فشرده سازی نمی توان به پیوند کامل دست یافت. فشار تراکم باید به اندازه ای باشد که الیاف چوب خرد نشود. فشرده سازی باید یکدست باشد و تا زمانی که چسب خشک شود ادامه یابد.

اتصال در امتداد الیاف امکان پذیر است. چسبندگی عمود بر الیاف مناسب نیست.

چوب

رنگ آمیزی سطوح چوبی:

رنگ آمیزی رایج ترین روشی است که برای محافظت از چوب استفاده می شود.

قبل از رنگ آمیزی، چوب باید در حالت هوای خشک باشد. رنگ روی چوب خشک هم از جذب آب و هم از ورود اسپور قارچ به چوب جلوگیری می کند. اما اگر چوب خیس رنگ شود از خشک شدن چوب جلوگیری می کند و محیط مناسبی را برای رشد قارچ ها و تسریع در تولید مثل و پوسیدگی آماده می کند.

نباید قبلاً توسط قارچ آلوده شده باشد.

لایه محافظ سطحی نباید مانع از تنفس چوب شود.

آنها باید در ضخامت و همگن کافی اعمال شوند و هر از چند گاهی تجدید شوند. رنگ آمیزی در فواصل زمانی منظم یک فرآیند مهم نگهداری و حفاظت است. ساختمان ها در انگلستان و اسکاندیناوی به طور سنتی هر 5 سال یکبار رنگ آمیزی می شوند.

رنگ‌های لاتکس: اگر نمای بیرونی قبلاً با رنگ روغنی رنگ‌آمیزی شده بود، می‌توان آن را با رنگ روغن مرغوب دوباره رنگ کرد. رنگ روغن بر روی لاتکس توصیه می شود زیرا لاتکس با رنگ روغن سازگار نیست. زیرا رنگ روغن با گذشت زمان به سفت شدن ادامه می دهد. رنگ لاتکس با خشک شدن بیشتر منقبض می شود و می تواند رنگ زیر را از بین ببرد.

حذف رنگ: در بناهای تاریخی، رنگ زدایی نباید انجام شود مگر در موارد ضروری. اگر پارچه به عنوان پرایمر رنگ روغن استفاده می شود، نباید آن را جدا کرد زیرا به خوبی به سطح می چسبد. زمانی که قرار است رنگ پاک شود، باید از بین روش های موجود، مضر ترین آن برای چوب انتخاب شود. علاوه بر این روش انتخاب شده نباید چوب را از بین ببرد، باید در مواقع لزوم با برداشتن لایه لایه رنگ از رنگ اصلی طبقه پایین محافظت کند و به سلامت افرادی که آن را اعمال می کنند آسیب نرساند.

حذف رنگ به سه روش انجام می شود:

1-خراش دادن و سنباده زدن: در مرحله حذف ابتدا سعی کنید رنگ را با استفاده از کاردک یا سوهان پاک کنید. پس از تراشیدن، سنباده زدن شروع می شود.

2-روش حرارتی: پس از نرم شدن رنگ با اعمال حرارت، می توان رنگ را با تراشیدن و سپس سنباده پاک کرد. این روش برای استفاده در صورتی مناسب است که رنگ به طور کامل تا چوب کنده شود. ابزارهای پیشنهادی؛ ابزارهایی مانند اتو برقی مخصوص، تفنگ هوا گرم برقی توصیه می شود. ابزارهایی که برای استفاده ناخوشایند هستند عبارتند از: مانند لامپ پریموس، گاز بوتان، لامپ شعله.

3-روش های شیمیایی: پس از استفاده از پاک کننده های شیمیایی و نرم شدن رنگ به صورت سوهان و سنباده زدن اجرا می شود. مخصوصاً در تزئینات بسیار نازک و فرورفته، مناطقی که با روش حرارتی به طور کامل پاک نمی شوند، شکاف ها و ترک هایی که گرما به آنها نمی رسد، ضبط پنجره ها و لاک هایی که به دلیل دمای بالا ممکن است ترک بخورند و بشکنند بسیار مفید است. روش های پیشنهادی؛ روش هایی مانند حذف کننده های مبتنی بر حلال و حذف کننده های سوزاننده استفاده می شود.

روش اجرای رنگ تنفسی بر روی سطح چوبی: رنگ تنفسی رنگی با منافذ بسیار ریز است که آب گریز است اما مانع تنفس چوب (دفع آب داخل) نمی شود. اگر به هر دلیلی آب ورودی به چوب رطوبت چوب را به حدی افزایش دهد که قارچ ها بتوانند تکثیر شوند، تخریب قارچ شروع می شود. همچنین چوب منبسط شده با آب ترک می‌خورد و رنگ می‌ریزد.

ماندگاری آن 5-7 سال است. همچنین توصیه می شود هر 4 سال یک بار استفاده شود. انواع نیمه مات، کاملا مات و شفاف (لاک) وجود دارد. آنها می توانند بر پایه آب یا حلال باشند. آنها محو نمی شوند و خاصیت ارتجاعی دارند.

روش های قالب گیری بر اساس نوع چوب

فرآیند آغشته سازی عبارت است از نفوذ مواد شیمیایی مختلف بر اساس استانداردهای معین به منظور جلوگیری از پوسیدگی و آسیب حشرات که ممکن است در مواد چوب رخ دهد و همچنین از سوختن، تغییر شکل و مواردی از این دست جلوگیری شود.

با توجه به محل استفاده از متریال چوب و نوع سرویس طراحی شده

الف) نوع چوب، ب) مواد اشباع، ج) روش اعمال،

میزان جذب باید طبق جدول پیوست انتخاب شود. مواد اشباع باید مطابق با مشخصات فنی خاص سازنده و استانداردهای مربوطه استفاده شود. برای کارهای مشمول این مشخصات فنی، مصالح اشباع که باید دارای گواهینامه TSE یا TSEK باشند و مصالح چوبی که باید در تاسیسات دارای گواهینامه TSEK آغشته شوند، علائم و برچسب های لازم باید در محل ساخت وجود داشته باشد. .

مصالح ساختمانی چوبی حامل، شمع های چوبی و سایر مصالح چوبی باید در صورت نیاز توسط اداره آغشته شوند. ماده ای که باید آغشته شود باید تا حد امکان در ابعاد نهایی انتخاب شود و فرآیندهای برش – چمن زنی – حفاری انجام شود.

ابتدا روی قسمت های برش خورده و سوراخ شده مواد آغشته شده اعمال می شود.

مواد اشباع سازگار با مواد اشباع اعمال شده باید با برس اعمال شود.

میله ها، میله ها و غیره به دلیل بوی کرئوزوت، ساختار روغنی که می تواند در اشباع مواد استفاده شود و همچنین به دلیل اینکه سطح مواد چوبی پس از اجرا جاری می شود، قطعاً نباید در فضاهای بسته استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هفت =