چوب روسی چیست؟

حتما تا به حال نام چوب روسی به گوشتان خورده است اما منظور از چوب روسی چیست؟

در کشور ما به همه چوب هایی که از کشور روسیه وارد می شود چوب روسی می گویند که این چوب ها اغلب از درختان کاج؛ راش، بلوط، نراد و …تهیه می شوند این چوب ها بومی کشور روسیه هستند و به صورت الوار، به سراسر جهان صادر می شوند.

کاربرد های چوب روسی

امروزه و با گسترش چوب روسی، این چوب در بسیاری از بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از کاربرد های چوب روسی استفاده در ساخت پله چوبی و پله چوبی دوبلکس می باشد

این چوب همچنین در صنعت کاغذ سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این چوب، خمیر سفید و با کیفیتی به دست می آید که از ضرورت های کاغذ سازی می باشد.

چوب روسی بسیار خوش کار، میخ خور، پیچ خور و سنباده خور خوبی می باشد و صنعت نجاری نیز رواج بسیار زیادی دارد.

در دکوراسیون داخلی، نمای بیرونی، اجرای روف گاردن و محوطه سازی استفاده می شود.

همچنین این چوب در کابینت، در و پنجره چوبی روکش های چوبی، پارکت و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چوب روسی چیست

برخی از مزایای چوب روسی

یکی از مزیت های چوب روسی، قابلیت انعطاف پذیری آن می باشد که این قابلیت باعث شده تا چوب روسی را در اشکال مختلف مشاهده کنیم.

حتی می توان این چوب را به حالت منحنی درآورد و در نمای بیرونی ساختمان به شکلی زیبا استفاده کرد.

خاصیت الاستیسته دیگر مزیت این چوب است. این خاصیت اجازه تمیم را به چوب می دهد.

این خاصیت را می توان حالت کشسانی چوب بیان کرد. با استفاده از این خاصیت، در صورت آسیب به چوب در حین کار، می توان با مرطوب کردن چوب، و قرار دادن تکه ای پارچه ای مرطوب بر روی قسمت ضرب دیده و گرمای اتو، تا حد زیادی محل آسیب را ترمیم کرد.

همچنین قابلیت رنگ پذیری بالایی نیز دارند.

چوب روسی را می توان به راحتی به هر رنگی که در بازار رنگ چوب موجود می باشد در آورد.

پیشنهاد می شود: فلاور باکس

دیگر مزیت چوب روسی وزن کم و سبک آن می باشد.

سبک بودن چوب روسی باعث شده تا در نما، طاق ها،  کفپوش ها و دیوار پوش ها مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت چوب روسی نسبت به سایر مصالح ساختمانی بسیار ارزانتر است و این قیمت در مقایسه با هزینه مالی و کیفیت و دوام چوب روسی می باشد.

از لمبه چوب های ضخیم روسی، برای ساخت سونا خشک استفاده می شود که به دلیل طبیعی بودن در اثر گرما مواد شیمیایی از خود بروز نمی دهد و در مقابل رطوبت و گرما نیز مقاوم است.

این چوب ها دارای دوام بالایی در برابر پوسیدگی هستند و عمر مفید طولانی ای دارند.

چوب های روسی در مقابل شرایط محیطی مانند گرما، آفتاب، رطوبت و باران بسیار مقاوم هستند.

در مناطق مرطوب، از چوی کاج روس، بسیار استفاده می شود زیرا که این نوع چوب در مقابل رطوبت حشرات و گرما بسیار مقاوم بوده و پوسیده نمی شود.

انواع چوب روسی

انواع چوب روسی

روسیه سال ها است که اقدام به تولید و عرضه چوب های خود به سراسر جهان می کند.

این چوب ها انواع مختلفی هستند که در زیر با برخی از رایج ترین آنها آشنا می شویم.

چوب نوئل (یولکا)

چوب نوئل،  که از درختان همیشه سبز محسوب می شود، جزء خانواده درختان کاج است.

چوب یولکا دارای ابعادی بزرگ است که بافتی نرم دارد و محبوبیت خاصی در دکوراسیون داخلی دارد.

این چوب بسیار مقاوم بوده و می توان گفت بالا ترین قیمت را میان چوب های روسی دراد.

پیشنهاد می شود: خرید نیمکت چوبی

چوب راش

چوب راش یکی از محبوب ترین چوب های مورد استفاده در ایران است که اکثرا در صنعت معماری و مبل سازی استفاده می شود.

رویه چوب راش رنگی روشن دارد و داخل آن رنگی قهوه ای تا قرمز است.

این چوب در مناطق شمالی ایران نیز یافت می شود و اکثرا در مناطق کوهستانی رشد می کند.

چوب راش بسیار با دوام و مقاوم است و دارای عمری طولانی است که باعث شده پس از سال ها استفاده نیز مانند روز اول خودش باقی بماند.

چوب نراد

چوب نراد چوبی با رنگی مایل به کرم می باشد که جزء درختان کاج محسوب می شود.

چوب نراد در ساخت مبل، صندلی، دکوراسیون داخلی، دیوار پوش و … مورد استفاده قرار می یرد و دارای وزنی سبک است که باعث راحتی کار با آن شده است.

چوب ساسنا

چوب ساسنا نیز یکی از انواع چوب روسی است که به دلیل وزن سبک و قیمت به صرفه، رواج زیادی دارد و در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

غالبا تخته های سه لا و نئوپان از چوب ساسنا تهیه می شوند.

چوب لمبه روسی

چوب لمبه به تکه چوب هایی گفته می شوند که از قبل شیار هایی برای اتصال در آنها تعبیه شده است.

لمبه چوب مختص به چوبی خاص نمی باشد و از  همه چوب ها برای ساخت لمبه چوب استفاده می شود

لمبه چوب بسیار کاربردی بوده ودر ساخت سازه های چوبی و دکوراتیو کاربرد دارد.

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم چوب روسی معمولا از درختان کاج تهیه می شود.

چوب کاج یکی از رایج‌ترین چوب‌های جنگل‌های اروپا است و چوبی است که کار آسانی دارد و تقریباً در تمام مناطق موجود برای پردازش چوب و برای بسیاری از اقلام روزمره مانند کاغذ استفاده می‌شود.

کاج متعلق به گروه مخروطیان است و پس از صنوبر دومین درخت جنگلی رایج در اروپای مرکزی است. چوب کاج عمدتاً در مناطق جنگلی بزرگ، مرطوب و خنک در اسکاندیناوی، روسیه، لهستان یا آلمان یافت می شود. کاج این مناطق به «کاج نوردی» معروف است. در خارج از اروپا، کاج در بخش‌هایی از آسیا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی نیز کشت می‌شود. از آنجایی که کاج بسیار سریع رشد می‌کند، از چوب کاج در سراسر جهان برای احیای جنگل‌ها و بسیاری چیزهای دیگر استفاده می‌شود. به عنوان چوب خانگی، چوب کاج مسیرهای حمل و نقل کوتاهی دارد، چیزی که همچنین بسیار مثبت است که امکان پردازش سریع و ارزان و استفاده گسترده را فراهم می کند.

با توجه به اندازه آن، کاج می تواند به ارتفاع 40 متر برسد (که تا حد زیادی به مکانی که در آن قرار دارد نیز بستگی دارد) و میانگین عمر نسبتاً طولانی دارد، حدود 200 سال یا تقریباً 150، اگرچه وجود درختانی که تا 600 سال عمر کرده اند تایید شده است . در صورت قطع، معمولاً کاج ها را تا حدود 100 یا 160 سالگی قطع نمی کنند.

چوب روسی

تفکیک چوب قلب و سنبل چوب کاج به راحتی قابل تشخیص است: چوب سنبله به رنگ سفید مایل به زرد تا سفید متمایل به قرمز و چوب قلب به رنگ زرد متمایل به قرمز است که دارای قابلیت تیره شدن تا قهوه ای مایل به قرمز است. بسته به جهت برش، ظاهر و تونالیته نیز می‌تواند متفاوت باشد و برخی از الگوهای راه راه (با برش شعاعی) یا امواج (با برش متقاطع) را ارائه دهد.

شناخته شده ترین انواع کاج کاج سوئیسی (Pinus cembra)، کاج سیاه (Pinus nigra)، کاج اسکاتلندی (همچنین کاج سفید، Pinus sylvestris) و کاج کوهی (Pinus mugo) هستند.

خواص، کاربردها و کاربردهای چوب روسی

  • خواص چوب روسی

چوب روسی چوبی است که از نرم به سختی متوسط ​​می رسد که پردازش آن را بسیار آسان می کند. همچنین چوبی الاستیک است که به راحتی نمی شکند. همچنین اکثراً چوبی با دانه بندی نزدیک با نوارهای سخت و نرم متناوب است. به عنوان مثال، کاج سفید یک چوب نرم با بافت دانه ای بسیار یکنواخت، سبک وزن و بسیار قوی است. رنگ آن کم رنگ، تقریباً زرد روشن، با نشانه های بسیار کمی است. کاج سفید سطحی صاف دارد و به طور کلی چوبی بادوام است که شکل خود را به خوبی حفظ می کند، بدون تاب خوردگی، تورم، چروک شدن یا شکافتن در شرایط عادی.

البته چوب کاج وقتی درمان نمی شود در مقابل عوامل زیاد مقاوم نیست و مثلا در تماس با زمین سریع می پوسد. بنابراین، درمان با مواد نگهدارنده می تواند حیاتی باشد و عمر مفید چوب کاج را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.. این چوب همچنین به دماهای بالا بسیار حساس است و تمایل به نشت رزین دارد، بنابراین اگر به درستی درمان نشود ممکن است با تغییرات قابل توجهی در آب و هوا دچار نوعی انقباض یا تغییر شکل متوسط ​​شود. این بدان معنی است که چوب کاج مرطوب به ویژه در معرض هجوم قرار می گیرد و احتمالاً رنگ آبی وجود دارد، و اگرچه این مشکل معمولاً تأثیر زیادی بر استحکام اساسی چوب ندارد، می تواند چوب کاج را از رنگ روشن تغییر رنگ دهد یا رنگ را از بین ببرد. هر

در نهایت باید توجه داشت که همانطور که قبلا اشاره کردیم تن محصولات آن به دلیل نور خورشید ممکن است کدر باشد و بنابراین فقط باید به صورت کنترل شده و با اقدامات احتیاطی مناسب و درمان های حفاظتی مربوطه در معرض نور خورشید قرار گیرند. .

  • موارد استفاده و کاربردهای چوب روسی

چوب روسی را می توان به راحتی با دست یا ماشین کار کرد، زیرا به خوبی برش داده می شود و به راحتی پیچ می شود. سطح آن را نیز می توان با انواع رنگ ها تکمیل کرد. عمدتاً در ساخت مبلمان، به عنوان مثال در کابینت، میز یا صندلی، به عنوان چوب جامد یا به عنوان روکش استفاده می شود. چوب کاج نیز به عنوان الوار گرد یا اره موجود است و در تولید نئوپان نیز استفاده می شود. چوب کاج نقش بسیار مهمی در ساخت کاغذ و به عنوان چوب ساختمانی دارد. همچنین در بسیاری از سازه های سقف، نمای چوبی، قاب پنجره یا درب استفاده می شود.

چوب کاج

به طور خلاصه، چوب روسی کاربردهای زیادی دارد، اما به طور خلاصه، رایج ترین آنها نجاری مبتنی بر قالب، پانل، روکش، تخته جعبه، تابوت، قایق، مبلمان و بسیاری از انواع دیگر مبلمان، مانند مجسمه یا اسباب بازی است. و از آنجایی که چوب کاج کیفیت پخت بسیار خوبی دارد، می توان از آن به عنوان سوخت برای برخی از سیستم های گرمایشی نیز استفاده کرد.

می توان گفت که عملاً تمام چوب کاج مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از مناطق بخشی از زندگی روزمره مردم را تشکیل می دهد، چیزی که بی شک متاثر از فراوانی و قیمت پایین آن نیز می باشد. این واقعیت که چوبی است که به راحتی قابل نگهداری است همچنین به این معنی است که با مراقبت مناسب می توان بدون مشکل و با زیبایی یکسان در داخل و خارج از خانه از آن استفاده کرد و در نتیجه عملکردهای آن را گسترش داد.

برای خرید و اطلاع از قیمت چوب روسی نیز می توانید روی اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =