کف پله چوبی، با زیبایی طبیعی و گرمای خود، می تواند فضایی دلپذیر و خوشایند برای خانه ها و مکان های تجاری فراهم کند. اما این فقط یک جنبه از داستان است. در این مقاله، ما به بررسی مزایا و معایب، نکات طراحی و نصب، و نگهداری و تعمیرات کف پله چوبی می پردازیم. همچنین، ما نمونه هایی از کارهای برجسته در این زمینه را معرفی خواهیم کرد.

امیدواریم که این مقاله بتواند یک منبع جامع و کاربردی برای کسانی باشد که به دنبال افزودن زیبایی و دوام طبیعی چوب به فضای خود هستند.

چوبهای رایج برای کف پله چوبی

نوع چوب ویژگی‌ها کاربردها قیمت
چوب روسی سبک و نرم✔️

رنگ کرم مایل به قرمز✔️

مقاومت در برابر آب و تحمل شرایط مرطوب و خشک✔️

قابلیت رنگ‌آمیزی و تغییر رنگ خوب✔️

فضاهای داخلی و بیرونی

کاربرد گسترده در بسیاری از بخش‌ها

از دو چوب دیگر به صرفه‌تر مناسب برای کف پله‌های چوبی
چوب راش سبک و نرم✔️

رنگ نسبتاً روشن✔️

مقاومت در برابر شکستگی و خمش✔️

مقاومت در برابر فشار و فرسایش✔️

کف پله‌های داخلی

صنعت مبلمان

دکوراسیون داخلی

کمتر از چوب بلوط و بیشتر از چوب روسی
چوب بلوط سنگین و سخت✔️

رنگ قهوه‌ای تیره✔️

مقاومت در برابر شکستگی و خمش✔️

مقاومت در برابر آب و هوای سرد و گرم و فرسایش✔️

کف پله‌های داخلی و خارجی

درب‌های ورودی

فضای باز

گران تر و البته بهترین چوب برای کف پله

وزن: 2.5 برابر چوب روسی

کف پله چوبی

چوب راش، چوبی سبک و نرم با رنگ نسبتاً روشن است که به خاطر خواص مقاومتی و ظاهر زیبایی که دارد، برای ساخت کف پله‌های داخلی و استفاده در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. این چوب در برابر شکستگی و خمش تحمل بالایی دارد و می‌تواند در برابر فشار و فرسایش به خوبی مقاومت کند.

قیمت کف پله چوب راش، کمتر از چوب بلوط و بیشتر از چوب روسی است.

چوب بلوط، چوبی سنگین و سخت با رنگ قهوه‌ای تیره است که برای ساخت کف پله‌های داخلی و خارجی، درب‌های ورودی و فضای باز استفاده می‌شود. این چوب با توجه به سختی و مقاومت فوق العاده‌ای که دارد، در برابر شکستگی و خمش تحمل بسیار بالایی دارد و می‌تواند در برابر آب و هوای سرد و گرم و فرسایش به خوبی مقاومت کند.

از نظر قیمت، چوب بلوط در بین سه چوب رایج برای کف پله، گران ترین و البته بهترین چوب برای کف پله است و وزن آن 2.5 برابر چوب روسی می باشد.

چوب روسی، چوبی سبک و نرم با رنگ زرد و صورتی است که در بسیاری از بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد و در فضاهای داخلی و بیرونی بسیار پرکاربرد است.

این چوب به دلیل مقاومت به آب و تحمل  شرایط مرطوب و خشک بسیار مناسب است. همچنین، این چوب قابلیت رنگ‌آمیزی و تغییر رنگ خوبی دارد.

از نظر قیمت چوب روسی از دو چوب دیگر به صرفه تر است. برای ساخت کف پله چوبی می توان از انواع چوب دیگر هم استفاده کرد اما این سه نوع چوب از دیگر چوبها کاربرد بیشتری دارند.

برای اطلاع از آخرین قیمت کف پله چوبی، می توانید با کارشناس ما در تماس باشید.

همچنین می توانید برای دیدن نمونه کار ها به صفحه پله چوبی مراجعه کنید.

قیمت کف پله چوبی

کف پله چوبی را می  توان از انواع چوب های مختلف ساخت و ابعاد و تعداد کف پله ها نیز در تعیین قیمت کف پله چوبی تاثیر گذار است.رنگ ها و لاک های محافظ هم باعث می شود تا نتوان قیمت ثابتی را برای آنها در نظر گرفت.

کف پله های ساخته شده از چوب مقاوم، زیبا و خوش کار هستند و می توان در در راه پله ها با طراحی های متفاوت از آن ها استفاده کرد.

گروه مهندسی آژمان پیشگام در ساخت و اجرای انواع پله چوبی و همچنین پله چوبی دوبلکس می باشد

بهترین چوب برای کف پله، با توجه به طرح راه پله، محل قرار گیری و نیاز شما تعیین می شود.غالبا از چوب های وارداتی روسی برای ساخت کف پله استفاده می شود.

کف پله چوب راش نیز یکی از کف پله های رایج است که از تراکم بالا و مقاومت قابل قبولی برخوردار است.

شما می توانید برای مشاوره و  اطلاع از آخرین قیمت کف پله چوبی با کارشناسان ما  با شماره 09127393629در تماس باشید.

همچنین می توانید برای دیدن نمونه کار ها به صفحه پله چوبی مراجعه کنید.

 

قیمت کف پله چوبیکف پله چوبینرده چوبی خراطیکف پله چوبی

 

در انتخاب کف پله چوبی باید موارد زیر را در نظر داشت:

مقاومت: چوبی که برای ساخت پله استفاده می‌شود باید مقاوم باشد و تحمل وزن و فشار را داشته باشد.

زیبایی: پله ها قسمت تزئینی و جذابیت دهنده در محیط هستند لذا باید در انتخاب چوب، چوبی با ظاهری زیبا و جذابیت بالا وجود داشته باشد.

ایمنی: شیب و شکل پله ها باید به گونه ای باشد که خطر سقوط یا لغزش را کاهش دهد و حتما باید طراحی ایمنی رعایت شود.

تناسب با محیط: پله ها باید با محیط اطراف و سبک ساختمان سازگار باشند و با دیگر مصالح به خوبی ترکیب شوند.

دوام: چوبی که برای ساخت پله استفاده می‌شود باید دوام بالایی داشته باشد و در برابر رطوبت، حرارت و سایش مقاوم باشد.

نگهداری: پله های چوبی به طور دوره ای نیاز به تعویض پوشش و نگهداری دارند لذا باید این نکته را در نظر داشت و چوبی با پوششی قوی و مرغوب انتخاب کرد.

اگر به تازگی برنامه ریزی برای بازسازی راه پله خانه خود را شروع کرده اید، به شما تبریک می گویم! این یک زمان واقعا هیجان انگیز است. یکی از اولین چیزهایی که باید تصمیم بگیرید چیزی است که واقعاً به شما کمک می کند تا دکوراسیون جدیدتان زنده شود و این بسته به نوع کف پله چوبی است که استفاده می کنید.

راه پله چوبی داخلی بین دو طبقه در یک خانه ویلایی یا تراس معمولاً به اندازه بقیه خانه دوام می آورد. با این حال، ممکن است دلایل دیگری برای جایگزینی یک راه پله داخلی قدیمی یا نصب یک راه پله جدید وجود داشته باشد. ممکن است بخواهید یک اتاق زیر شیروانی را تزئین کنید یا در حال بازسازی هستید و بخواهید معماری داخل خانه را تغییر دهید.

البته، شما می توانید یک راه پله جدید برای استفاده در داخل خانه بسازید، اما در اکثر موارد پلکان کارخانه ای خریداری می کنید. یک راه پله داخلی تمام شده می تواند از نسخه استاندارد یا سفارشی ساخته شود. مونتاژ آنها نسبتاً آسان است و قطعات معمولاً در بخش های آماده مونتاژ هستند.

چندی پیش، نجار راه پله یک متخصص متمایز بود. امروزه تقریباً تمام پله‌های داخلی در یک کارخانه تولید می‌شوند و در سوئد تعداد کمی تولیدکننده پله بزرگ و کوچک وجود دارد. اینها در سراسر کشور پخش می شوند که با توجه به هزینه حمل و نقل یک مزیت واضح است.

با وجود تعداد تولید کنندگان پله های داخلی، محدوده استاندارد بسیار زیاد نیست. دلایل این امر تا حدی این است که بسیاری از خانه های تک خانواده، علیرغم استانداردسازی گسترده، دارای شخصیت فردی با انحرافات بزرگتر یا کوچکتر در ابعاد هستند و تا حدودی نیز این است که خواسته های صاحب خانه ها اغلب کمی خاص است.

متداول ترین زمانی که باید یک راه پله داخلی قدیمی را جایگزین کنید یا یک راه پله جدید نصب کنید، به این دلیل است که از یک راه پله استاندارد که اصولاً مناسب است شروع می کنید و سپس آن را «دخت» می کنید.

کف پله چوبی

قیمت کف پله چوبی چه قدر است؟

برای خانه های تک خانواده،قیمت کف پله چوبی داخلی ساخته شده از چوب هایی مانند کاج، راش قرمز، زبان گنجشک، توس و بلوط رایج ترین هستند، اما ساخت و سازهای فلزی و بتنی نیز وجود دارد. حداقل پله های چوبی می توانند از نظر قیمت بسیار متفاوت باشند، که البته برای انتخاب مواد تعیین کننده است. برای مثال، یک راه پله در بلوط می تواند دو برابر گرانتر از پلکانی در کاج باشد.

هزینه یک راه پله داخلی کاملاً به نوع راه پله ای که انتخاب می کنید بستگی دارد، امکان تنوع برای پله ها بی پایان است و پله هایی در اکثر محدوده های قیمتی وجود دارد. اما قیمت هدف برای یک راه پله با اندازه معمولی با نرده های ساخته شده از کاج یا بلوط بین 35 تا 55000 کرون است.

پله ها برای استفاده در فضای داخلی دارای تعداد زیادی از انواع مختلف و تنوع هستند، اما اکثریت قریب به اتفاق انواع کم و بیش مشخص از پنج نوع اصلی هستند: پله های یک پرواز مستقیم، پله های مستقیم دو پرواز با یک فرود، یک پله زاویه دار. پله‌ها، پله‌های U شکل یک‌طرفه و پله‌های مارپیچ .

اینکه کدام نوع از راه پله های داخلی را انتخاب می کنید به شرایط مختلفی بستگی دارد. فضای موجود البته مهم ترین است، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که چه کسی بیشتر و چند وقت یکبار از پله ها استفاده می کند. مهم نیست که یک راه پله با محیط و فضای داخلی اطراف مطابقت داشته باشد و با سلیقه شخصی و کیف پول تطبیق داده شود.

ایمنی در راه پله بیش از هر چیز دیگری

همه پله های داخلی خطر ایمنی دارند. آمار همچنین نشان می دهد که سقوط از پله ها از حوادث رایج در خانه است. کودکان خردسال به ویژه آسیب پذیر هستند. اساس ایمنی این است که پله های فرود فرسوده نشوند و ارتفاع پله بین تمام مراحل فرود یکسان باشد. فرش روی پله ها می تواند خطر لیز خوردن را کاهش دهد، اما فقط به شرطی که کاملا صاف، ایمن باشد و تمام سطح آج را بپوشاند.

از نظر آماری، جدی‌ترین تصادفات سقوط در پله‌های بلند، عریض و مستقیم داخلی رخ می‌دهد، در حالی که ایمن‌ترین آنها، پله‌های مارپیچی و باریک هستند. این البته به فاصله سقوط مرتبط است. آمار همچنین نشان می دهد که این سه مرحله اول خطرناک ترین هستند و هر چه تعداد پله های بین فرود کمتر باشد، خطر تصادف به شدت کاهش می یابد.

پله چوبی ویلایی همیشه باید مجهز به نرده پله ایمن و نرده های محکمی باشند که در ارتفاع مناسب نصب می شوند. نرده نه تنها ارزش تزئینی دارد، بلکه یک ویژگی ایمنی ضروری است.

قسمت های مختلف یک راه پله داخلی:

پله چوبی

1. عرض پله. 2. پله های کف. 3. قطعه گونه. 4. نرده. 5. مرحله تنظیم. 6. ارتفاع پله. 7. عمق گام. 8. استگنوزیس. 9. رگه داغ. 10. هواپیمای استراحت. 11. سرپرست.

نور نباید در پله چوبی داخلی گمراه کننده باشد

یک راه پله چوبی خوب انتخاب شده از سالن تا طبقه بالا بدون شک اثر خود را در فضای داخلی به جا می گذارد و برای راه اندازی نور موثر نزدیک است. اگر روشنایی قابل استفاده ضعیف است، دلیل خوبی برای تنظیم چندین چراغ وجود دارد. در اینجا، با این حال، مهم است که با احتیاط زیاد پیش بروید. اگر چراغ‌ها طوری قرار داده شوند که نور قسمت‌هایی از پله‌ها را تحت الشعاع قرار دهد، خطر تصادف زیاد است.

چراغ سقفی تقریباً همیشه ایمن ترین راه حل است، اما از آنجایی که آویزان کردن چراغ سقفی در راه پله بسیار دشوار است، معمولاً فقط چراغ های دیواری باقی می مانند. اینها را با دقت زیاد انتخاب کنید. نباید آنقدر از دیوار بیرون بزنند که وقتی از پله ها بالا می روید مانع شوند. اگر لامپ فراتر از پله ها قرار گیرد، اثر سایه های گمراه کننده رخ می دهد.

نوع مدرن‌تر نورپردازی راه پله، نصب نور LED در پله‌ها است. با نورپردازی قرار داده شده در پله ها، می توانید هم یک نور کاربردی و هم یک نور تزئینی ایجاد کنید، جایی که می توانید واضح تر ببینید به کجا می روید، در حالی که پله ها می توانند به طور کامل برجسته شوند.

نکته جالب در مورد نورپردازی LED این است که می توان آن را در طول های مختلف به صورت نواری یا رول خریداری کرد، بنابراین این تنها تخیل شماست که محدودیت هایی را برای نحوه طراحی نور پله خود تعیین می کند. نورپردازی می تواند به عنوان مثال زیر نرده یا در خود پله ها قرار می گیرد. کیت های LED آماده ای نیز برای خرید وجود دارد.

به یاد داشته باشید که مهم است که نور پله را طوری قرار دهید که منبع نور هنگام بالا رفتن از پله ها خیره نشود.

کف پله چوبی

ابعاد پله های داخلی

برای اینکه راه پله راحت و ایمن باشد، عرض پله و ارتفاع پله باید رابطه خاصی با یکدیگر داشته باشند. برخی اقدامات دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، یک راه پله داخلی که دو طبقه نسبتاً معادل را به هم متصل می کند باید حداقل 90 سانتی متر عرض داشته باشد.

در پله های زیرزمین و زیر شیروانی، عرض 80 سانتی متر قابل قبول است. عمق پله یا عرض پله که به آن گفته می شود باید تقریباً 30 سانتی متر و در هر صورت کمتر از 25 سانتی متر نباشد.

ارتفاع پله، یعنی فاصله بین دو پله تراز، باید 17-20 سانتی متر باشد. هیچ پله ای نباید بیش از 18 پله داشته باشد بدون اینکه توسط فرود تقسیم شود.

پله گرد چوبی

تعمیر یا تعویض کف پله چوبی؟

کف پله چوبی فرسوده از تصور کلی خانه می کاهد و یک خطر مستقیم است. همین امر در مورد نرده ها و نرده های راه پله نیز صدق می کند که اغلب نسبت به خود پله ها کمبود دارند. تعویض پله های افتاده معمولاً هزینه زیادی دارد، بنابراین ممکن است عاقلانه باشد که ابتدا بررسی کنیم که آیا می توان پله های صاف را با صفحات پوششی جدید نصب کرد یا اینکه آیا می توان نرده و نرده پله را جایگزین کرد یا به طور متناوب آن را محکم تر نصب کرد.

چوب کاج برای کف پله

چوب نرم، کاج به رنگ زرد طلایی درخشان یا متمایل به سفید با گره های قهوه ای است و به دلیل سهولت کار و تکمیل آن برای استفاده در مبلمان و لوازم خانگی بسیار محبوب است. همچنین برای درمان، رنگ کردن یا لاک زدن عالی است، زیرا متخلخل تر است و بنابراین دانه می تواند به راحتی پوشش های مختلف را جذب کند. کاج یکی از پایدارترین چوب‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید، زیرا مخروطی است – و می‌توان آن‌ها را بسیار سریع رشد داد. کاج چوبی گره‌دار است که به آن ظاهر روستایی دلپذیری می‌دهد و برای سبک‌های خانه‌داری ایده‌آل است. این یک الوار سبک و ارزان است، اما از آنجایی که چوب نرم است مستعد خراشیدگی و خراش است.چوب بلوط برای پله چوبی

بلوط یکی از محبوب ترین الوارهای چوب سخت است که در ساخت و ساز استفاده می شود و صدها سال است که از آن استفاده می شود. ما بلوط سفید ایالات متحده را ذخیره می کنیم که دارای دانه های مستقیم و شگفت انگیزی است که با متناوب تاریک و روشن دوست داشتنی طرح ریزی شده است. بلوط سفید بسیار محکم، قوی و بادوام است – به طوری که به دلیل مقاومت در برابر پوسیدگی، اغلب در ساخت قایق استفاده می شود. خم شدن با بخار بلوط بسیار آسان است و می توان آن را با دست یا ماشین به زیبایی کار کرد و همچنین برای اتمام عالی است. معمولاً بهتر است از یک روکش شفاف روی بلوط استفاده کنید زیرا ظاهر طبیعی این الوار درجه یک بسیار جذاب است و گاهی اوقات رنگ‌آمیزی باعث تیره شدن بیش از حد دانه می‌شود. مانند سایر چوب‌های این فهرست، بلوط در ضمیمه‌های CITES دیده نمی‌شود.

راه پله ساخته شده با چوب خاکستر(زبان گنجشک)

چوب سخت، چوب خاکستر قوی، بادوام و به طور کلی رنگ روشن است. دانه خوب و صاف است، بنابراین اگر به ظاهری تیز برای نرده ها و پله های خود علاقه دارید، انتخاب خوبی است. استفاده از آن در نجاری – چه به صورت دستی یا ماشینی – بسیار آسان و ساده است و بسیار زیبا و بدون هیچ سر و صدایی لکه می‌کند یا تکمیل می‌شود. اگر بودجه شما نمی تواند تا پله های بلوط کشیده شود، اما می خواهید استحکام یک چوب سخت را داشته باشید، خاکستر یک مصالحه عالی است. می‌توانید مطمئن باشید که چوب نیز نسبتاً پایدار است، زیرا در ضمائم CITES ذکر نشده است (این مخفف کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در حال انقراض جانوران و گیاهان وحشی است).

شوکران یک چوب نرم است و به رنگ صورتی دوست داشتنی و گرم عرضه می شود. جلوه‌های تزئینی دوست‌داشتنی را ارائه می‌دهد، زیرا دانه‌ها عموماً مستقیم هستند – اما اغلب برای نمونه‌هایی با شخصیت عالی، گاه به گاه به هم پیوسته یا مارپیچ می‌شوند. کار کردن با آن نیز بسیار آسان است، اگرچه در صورت عدم رسیدگی به آن ممکن است خرد شود. با این حال، چسب، لکه، لاک زدن و به خوبی تمام می شود. در ضمائم CITES وجود ندارد، بنابراین، در حال حاضر، کاملاً پایدار در نظر گرفته می شود.

پله های ساخته شده از چوب شوفاژ

قطعات پله ساپله. الوار قهوه ای غنی برای ایجاد کنتراست با قطعات رنگ شده عالی است
این چوب سخت مخصوصاً جذاب است که برای کسانی که یراق آلات خود را با سایه‌های غنی‌تر می‌پسندند، به رنگ طلایی تا قرمز تیره تا قهوه‌ای زیبا عرضه می‌شود. دارای یک دانه “روباندار” مستقیم و یکنواخت برای پرداخت تیز. ساپله چوبی بسیار بادوام است که برای اثرگذاری بهینه بهتر است با دست کار شود. می چرخد، می چسبد و به طرز شگفت انگیزی تمام می شود. به دلیل رنگ آمیزی که دارد اغلب به عنوان جایگزینی برای چوب ماهون استفاده می شود. از آنجایی که در ضمائم CITES ذکر نشده است، همچنان می توان آن را پایدار در نظر گرفت.

برای اطلاعات بیشتر در مورد قطعات راه پله و موادی که استفاده می کنیم، فقط همین امروز با ما با شماره 09127393629 تماس بگیرید.

همینطور برای اجرای نرده چوبی نیز می توانید روی تیم ما حساب کنید.

 

مزایا و معایب راه پله چوبی

چوب که همیشه توسط فرانسوی ها تحسین شده است، ماده اصلی انتخاب شده برای ساخت پله ها بوده و باقی می ماند. به عنوان مثال، چوب گرم، نجیب و ظریف، هزینه بیشتری دارد و برای مثال استفاده از آن محدودتر است. پس مزایا و معایب پله های چوبی چیست؟ پاسخ های بیش از حرفه ای.

مزایای پله های چوبی

زیبایی شناسی، اول از همه. زیرا پله های چوبی جذابیتی دارند که هیچ متریالی آن را ارائه نمی دهد. مطمئناً می توان پله های فلزی و حتی بتنی عالی ساخت، اما هیچ یک از این دو نوع پله، جذابیت چوب، گرمای آن، حس زیبایی شناختی و لمس آن را ندارند. و فقط برای آن، ارزش دارد که یک راه پله چوبی ساخته یا نصب شود.

همچنین، چوب همه کاره و سازگار است. در اثر :

  • از یک طرف، می توان یک راه پله کلاسیک و مدرن، معاصر، غیر معمول یا روستایی را با چوب ایجاد کرد. با سهولت کار و توانایی آن در ترکیب با سایر مواد (فلز، شیشه و غیره) خلاقیت، تخیل و تمایلات سبک را آزاد می کند.
  • از طرفی پله های چوبی را می توان در گونه های مختلف ساخت. این فقط کاج یا بلوط نیست! چوب های عجیب و غریب، صمغی از کشورهای سردسیر، چوب های همه رنگ: راه پله چوبی به خواسته های شما خم می شود و با لباسی که می خواهید آراسته می شود.

در نهایت پله های چوبی از نظر مقاومت در برابر تردد، رطوبت و لغزش کاملاً تمامی الزامات را برآورده می کند. بسته به گونه انتخاب شده و درمان انجام شده، یک راه پله چوبی می تواند قرن ها دوام بیاورد!

معایب راه پله چوبی

پله های چوبی به همان اندازه که جذاب و کاربردی است، معایبی نیز دارد.

  • نگهداری آن الزام آور است: راه پله چوبی برای حفظ چوب و تضمین کیفیت های زیبایی شناختی و عملکردی آن نیاز به درمان اجباری و منظم دارد.
  • همچنین، چوب برای افراد حساس پر سر و صدا است: یک راه پله چوبی ناگزیر به مرور زمان می ترکد.
  • از نظر قیمت، راه پله چوبی گرانتر از راه پله بتنی است
  • در نهایت، تغییرات شدید در رطوبت و دما تأثیر فوری بر راه پله های چوبی دارد که مواد آن بازی می کند، حرکت می کند، زندگی می کند و گاهی اوقات باعث ناراحتی می شود! شکاف های غیرمنتظره، شکاف، شکاف گره ها و غیره.

توجه  : یک پله چوبی لزوماً لغزنده یا براق نیست! می توانید کاملاً از لاک مات و مخصوصاً ضد لغزش استفاده کنید. با تشکر از این، راه پله چوبی حداقل الزامات ایمنی را برآورده می کند و با زیبایی شناسی دکوراسیون شما سازگار است.
در نهایت، با یک راه پله چوبی، ما یک عنصر سنتی و گرم با زیبایی شناسی بلافاصله تصفیه شده و دلپذیر را انتخاب می کنیم … اما در عوض ما ناراحتی های ذاتی در متریال نجیب که چوب است را می پذیریم.

اگر می خواهید یک راه پله چوبی در خانه خود نصب کنید، در به اشتراک گذاشتن پروژه خود با یک متخصص شک نکنید. نجارهایی که توسط گروه مهندسی آژمان به آنها ارجاع داده شده است، مطابق با نظرات مشتریان قبلی خود، به کیفیت خدمات مشتریان خود متعهد و شایسته هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =